Можна по-різному ставитися до такого явища, як реклама,
але в той же час усі розуміють, що без неї теж не можна.
Інше питання – яка, ця реклама, і які почуття вона пробуджує, як вона впливає нашу психіку? Іноді ми стаємо не лише споживачами реклами, а й жорсткими її критиками. Часто жахаючись, а іноді й захоплюючись, ми питаємо – хто це все вигадав?
Наша редакція хотіла б вас познайомити з тими, хто створює рекламу в самій її ідеї, хто створює образ компанії, що рекламується, або товарів і послуг. Це люди, які залишаються за кадром того, що створюють. Нашими співрозмовниками є керівники та власники єдиної в нашому місті офіційної студії дизайну та реклами – «SOLASS» – Сергій Саричев та Олег Говрас.
Журналіст: Чому студія, а не рекламне агентство, адже ви ж займаєтеся здебільшого саме рекламою?
Сергій: Так, по суті, ми своїм клієнтам готуємо справжні рекламні кампанії, але голосно заявляти про це ми не хочемо. Тому що робимо ми це не для всіх. Наш черкаський клієнт, як правило, не готовий до серйозних дій. І лише, працюючи деякий час разом, і ми, і клієнт починаємо розуміти необхідність у чомусь більшому. Крім того, поняття – студія – несе більш творчий сенс. Саме творчий підхід ми ставимо в основу своєї діяльності. Можна сказати, що ми ТВОРИМО рекламні продукти.
Журналіст: Виходить, і ви обрали собі вузьку спеціалізацію – дизайн?
-Розробка та реєстрація торгових марок та фірмового стилю підприємства;
– розробка будь-яких рекламних друкованих продуктів – від листівок до елітних каталогів;
– розробка упаковки, етикетки, зовнішнього вигляду та форми продукту;
– розробка зовнішньої реклами та фасадного оформлення будівель;
– дизайн інтер’єру, елементів інтер’єру та оригінальних конструкцій;
– розробка дизайну та реєстрація промислових зразків;
– Розробка та створення WEB-сайтів будь-якої складності;
– Розробка, створення та тиражування мультимедійних продуктів – CD-презентації, ТВ-ролики тощо.
Дивіться! Продумана торгова марка та фірмовий стиль потрібні? – Так! Реєстрація ТМ? – Просто потрібна, якщо ваш бізнес – серйозний. Далі, оформити приміщення всередині та вивіску із зовні (особливо для розважальних закладів чи магазинів), теж потрібно! WEB-сайт, чесно скажу, потрібний не всім! Але кому потрібен, дуже допомагає. Ну і не залежно від того, з яким клієнтом – корпоративним або масовим споживачем, ви працюєте, вам потрібна друкована реклама: листівки, буклети, календарі, проспекти, каталоги, плакати, а також будь-які стікери, воблери та постери.
Журналіст: Тобто, по суті, ви і даєте комплекс послуг, який замовнику необхідний?
Олег: А довіра дуже багато важить у нашій діяльності. Новий замовник, який приходить до нас, часто переживає, сумнівається, що йому хтось може допомогти, тому що запропоновані кимось рішення «нікуди не придатні». Часто, у першій розмові, нам доводиться ламати стереотипи замовника, знаходити справжню мотивацію, пропонувати абсолютно новий підхід і нові рішення. Ви ж знаєте, що у багатьох бізнес просувається інтуїтивно або методом проб і помилок, тому замовник часто сам не знає, що йому потрібно або як вчинити. Наприклад, запропонований нами заповнення замовником Бриф (технічне завдання) викликає в нього глибоку задумливість. Багато наших фірм не знають: які цілі вони стоять, що вони хочуть від ринку, який вони споживач і хто їм конкурент. Так ось, перш ніж пропонувати, треба спробувати з’ясувати, що потрібно клієнту. І вже завдання нас як професіоналів, запропонувати та довести лише правильні рішення.
Журналіст:Тож від кого все-таки залежить те, що бачимо ми з екранів телевізорів, чи в журналах? Чому деякі рекламні продукти ображають нашу гідність і смак, або навіть дуже дратують?
Олег: Хтось у міркуваннях щодо ефективності реклами помітив, що якщо людей реклама дратує або зачіпає не зовсім добрі почуття, то вона все одно досягла своєї мети – бути почутою або ефективною. Прокоментувати цей вислів можна і з професійної точки зору і з чисто людської. Як для поінформованості населення про якийсь ексклюзивний товар або послугу, які виробляються тільки кимось одним і продаються лише в одному місці, і, знаючи, що попит на товар буде завжди, можливо і можна привернути увагу будь-яким чином, навіть негативним. Однак, якщо рекламується компанія планує на ринку довго і серйозно конкурувати з низкою аналогічних, то просто не можна ігнорувати людські почуття. Негатив – є негатив, він відкладається та накопичується, і згодом – важко виводимо. І може бути, стоячи перед вибором марки прального порошку, ви і згадаєте насамперед рекламу, яка вас зачепила, але візьмете те, реклама чого викликала у вас більше довіри та позитивних почуттів.
Сергій: А якість та переваги рекламного продукту залежать, більшою мірою, від фахівців-виконавців – рекламістів, дизайнерів, операторів, режисерів тощо. Саме вони повинні запропонувати клієнту, якщо не єдине правильне, але вже правильне або на крайній випадок оптимальне рішення. Так, замовник диктує свої умови, іноді не зовсім нормальні вимоги та побажання, та й рішення щодо остаточного затвердження того чи іншого макета, ролика чи сюжету приймає він. Проте справжній професіонал повинен: або довести – захистити свою пропозицію або відмовитися від роботи, яка може зашкодити замовнику та своїй репутації як професіоналу.
Журналіст: Наскільки я знаю, ваші послуги не такі дешеві, як рівень рекламної сфери м. Черкас. Деякі види дизайну в деяких агентствах можна безкоштовно отримати. Чому ж замовник має йти до вас?
Сергій: Ось Ви правильно помітили про рівень та деякі види в деяких агентствах. Як Ви вважаєте: які саме види дизайну безкоштовні, наприклад, в агентстві зовнішньої реклами?
Журналіст: Ну, швидше за все, дизайн вивісок та інших конструкцій…
Сергій: Абсолютно вірно! Агентство каже: приходьте до нас – ми вам зробимо вивіску, а дизайн цієї вивіски розроблять наші дизайнери безкоштовно… Але дозвольте, не треба бути економістом, щоб розуміти, що люди безкоштовно не працюють, і звідки треба взяти гроші на оплату праці дизайнера . Це по-перше. А по-друге, як ви думаєте, наскільки дизайн тієї ж вивіски відповідатиме інтересам замовника і наскільки – інтересам виробника вивіски, який, повірте, захоче і на матеріалах заробити і дизайнерську зарплату врахувати…?
Олег: І це лише питання витрат та доходів. А ось питання рівня професіоналізму та якості дизайну, річ може і суб’єктивна, але цілком навіть аналізована. Ось давайте, не будемо юлити, і говорити чесно, зіставляючи реально існуючі факти з структури, що реально працює на цьому ринку, – студії «SOLASS». Чому ми маємо соромитися говорити про свій рівень? Ось зараз, яке з наших рекламних агентств може дозволити собі провозитися місяць-два з дизайном торгової марки чи упаковкою, наприклад, парфумів? Скільки мають коштувати подібні послуги, і чи можуть вони бути безкоштовними як агентства?
Питання до замовників рекламних та дизайнерських послуг та продуктів: як часто виконавці, перш ніж приступити до виконання вашого замовлення, цікавляться цілями та завданнями, які ви ставите перед своєю компанією, історією вашого підприємства, фінансовими, етичними, юридичними та ін. аспектами розробки, Чи хвилює їх ваша стратегія просування. Чи можуть ваші виконавці змусити вас відмовитися від початкових вимог чи ідеї, запропонувавши натомість щось, що більш підхое чи цікаве. Вам хоч іноді, кажуть слово «ні», відповідаючи на ваші деякі ідеї чи пропозиції зробити так? Як ви думаєте, це тому що ви завжди абсолютно праві і професійно знаєтеся на дизайні або рекламі? Або тому, що вашому виконавцю однаково і його єдина мета – догодити вам та взяти за це гроші?
Якщо у вас такі стосунки з виконавцем, то або ви обидва геніальні особистості, або не мрійте про гідну, красиву, цікаву, нестандартну та ефективну рекламу.
Журналіст: А ви кажете іноді «ні», претендуючи на геніальність чи абсолютну впевненість у своїй правоті?
Сергій: Ні, ми не претендуємо на геніальність, принаймні – виняткову! Якщо серйозно, все просто. У нас немає виробництв. Наш єдиний хліб – це інтелектуальний продукт (ідеї, візуалізація, дизайн-проекти тощо). Ми цим годуємося, ми дбаємо про це, ми це розвиваємо і, ми в цьому вдосконалюємося. Ми просто не можемо собі дозволити піти на поводу у замовника, якщо усвідомлюємо, що ці дії можуть нашкодити або не допомогти замовнику та зіпсувати репутацію нам. Ми не тільки створюємо композицію чи конструкцію, ми шукаємо сенсу, ми створюємо ідею. І оскільки ми самі не займаємося виготовленням і не лобіюємо інтереси виробників, то керуємося виключно інтересами замовника в якісному дизайні в рамках його фінансових можливостей. По наших роботах можна зрозуміти наш творчий стиль та здібності. У спілкуванні та співпраці можна дізнатися про наш підхід та можливості.
Журналіст: На жаль, газетні шпальти дуже обмежені. Велике вам спасибі за цікаву та змістовну розмову. Хотів би вам щось побажати. Що б Ви побажали собі самі?
Сергій: Цікавих нам та успішних для клієнтів, проектів!
Олег: Ще хочеться, щоб клієнти, які приходять до нас, не метушилися і більше довіряли нашому професійному досвіду. Повірте, завжди можна знайти необхідне рішення.