Поки на світі живі «дурні» - шахраям живеться добре!
(Казкова мудрість)

Як і багато сфер бізнесу, реклама та дизайн перебувають у постійному розвитку. Те, що для більш розвинених країн уже давно пройдений етап, у нас це видається за нові рекламні напрямки та технології. Новачками в цій галузі виявляються всі – і Замовники, які починають розуміти необхідність якісної реклами та дизайну, та Виконавці, які виходять на цей ринок у пошуках замовлень. Багато хто з тих та інших, як сліпі кошенята, намагаються розібратися в цьому складному та цікавому рекламному світі, де за наївністю чи слабкістю можуть опинитися під впливом сильніших та найдосвідченіших.

Відсутність досвіду посилюється специфікою рекламної творчості. Як сама реклама, і творчість у ній – речі дуже, відносні і суб’єктивні, відповідно, важко піддаються правовим, фінансовим, тимчасовим та інших міркам. Спробуйте, наприклад, оцінити, продати-купити чи захистити якусь творчу ідею.

Отож! Але про це згодом.
Ми спробуємо проаналізувати взаємини рекламодавців з рекламними підприємствами, а також визначити: де закінчується цивілізований підхід і починається типове шахрайство. Можливо, нам вдасться знайти і сформулювати ті причини та мотиви, які змушують і замовників та виконавців поводитися не зовсім порядно.
Для багатьох ця стаття стане матеріалом, що викриває, і викличе не зовсім адекватну реакцію. Комусь цей матеріал допоможе правильно орієнтуватися в рекламній сфері та не виявитися ошуканим. Однак найбільше очікування в тому, що деяка частина ділових людей та фахівців зрозуміє, що бізнес має бути більш цивілізованим та порядним, що у будь-якій ситуації потрібно залишатися насамперед людиною.
Отже, у нашому, скажімо, невеликому місті налічується близько півтори сотні організацій, діяльність яких пов’язана з рекламою. Більшість із них – це дрібні підприємці чи приватні підприємства, а то й зовсім приватні особи, так звані – «шабашники». Хоча, мова не про це – Україна завжди славилася майстровитими та талановитими людьми. Мова про інше – наскільки відповідає дійсності заявляється тими чи іншими рекламними підприємствами та особами, їх рівень та можливості. Чи адекватна їхня пропозиція бажанням та попиту ринку? І справа не в тому, що деякі рекламні агенції перезамовляють в інших – на те вони й агенції, а в тому, наскільки професійно і чесно це робиться. У кожному черкаському агентстві є основний напрямок, в якому воно досягло більш-менш успіхів. Здебільшого – це зовнішня реклама та поліграфія. Але сучасному клієнту необхідне комплексне вирішення його рекламних завдань: від розробки торгової марки до створення Інтернет-сайту чи розміщення реклами у ЗМІ. Одиниці в нашому місті можуть взяти на себе відповідальність за розробку такого комплексу, де було відображено рекламну концепцію, бюджет заходів, засоби та форму реклами, виробники. Навіть відомі агенції беруться швидше за разове замовлення, аби не прогаяти замовника, і потім лише замислюються, як його виконати. Добре, якщо вони знаходять професійних виконавців, але, на жаль, вони як і багато замовників керуються вартістю робіт і знаходять дешеве виконання або беруться виконати роботу самотужки. Хочеться запитати читача: щоб професійно щось зробити, скільки разів це треба зробити? Але, спокушені ціною, замовники радіють, що вони так дешево купують торгову марку, сайт, каталог, вивіску та інші фірмові атрибути своєї компанії, не замислюючись, що це їхнє обличчя, стиль, імідж на довгі роки.

З досвіду знаю, що в майбутньому багато доведеться міняти, але якою ціною:
непродумана назва підприємства або торгової марки тягне за собою в кращому разі незадоволеність, у гіршому – судові позови за незаконно використовуваною назвою і як наслідок – втрата ділового імені, торгової марки.
непрофесійно розроблена торгова марка – «невиправдано» погане ставлення до вас клієнтів та споживачів, невідповідність цілям та рівню підприємства. Як наслідок – заміна марки та всього фірмового стилю, включаючи вивіски та всю рекламу.
неякісна рекламна поліграфія – байдужість споживачів та клієнтів.
погана упаковка або етикетка – повільний продаж.
непродумана реклама – викинуті на вітер гроші.
погано працюючий сайт – навіщо він потрібний? А ще він може бути не красивим і важко завантажується.

І якщо все це створено так: одне – від «Шарика», інше – від «Матроскіна», а третє – від «Дядька Федора», то й отримуємо: витрачені гроші на рекламу, яка не працює, а іноді стає антирекламою.

І не хотілося б усю провину за такий підхід звалювати лише на рекламістів. Адже часто – це люди, які, як і багато хто хоче швидко заробити. Хіба можна їх за це звинувачувати. А ось не менше за вино замовників. Оскільки, той самий досвід показує, що одиниці можуть правильно скласти бриф (технічне завдання). Тобто не можуть сформулювати завдання, свої побажання і вимоги. Багато хто не може відповісти не тільки «як», а й «навіщо» щось їм потрібно. Панове, пора серйозніше ставитися до свого бізнесу.

Але це – загалом, так би мовити – у глобальному плані. А що ж, зокрема? А зокрема, як і взагалі, у бізнесі, хто – кого у дурні пошиє.

Випадок 1. Рекламне агентство пропонує безкоштовно розробити дизайн чогось. Напевно, вийде дешевше, – думає замовник. Але ж не треба бути економістом, щоб збагнути, що дизайнерам, якщо вони, звичайно, є на агенції, зарплату треба платити. Невже за рахунок агенції?
Випадок 2. Замовник оголошує тендер на оформлення магазину. Ну, солідні агентства, хто таким себе вважає, просто не бере участі в ньому, а от початківці виявляють найактивнішу участь. Замовник збирає дизайн-макети та цінові пропозиції. Часто буває, що дизайн краще в одних, а вартість виготовлення в інших. Але оскільки далеко не всі навчилися захищати своє авторство, то замовник, спокусившись ціною, замовляє виготовлення в одних, за макетом (іноді, трохи переробленим) інших.
Випадок 3. Рекламне агентство пропонує знижки! Коли я мав роль замовника, я зіткнувся з пропозицією одного агентства зробити будь-який рекламний продукт на 10% дешевше від ціни, виставленої іншими. Зробили! Але з якого матеріалу? За якістю, якраз на 10%, а то й 20% гірше від необхідного.
Випадок 4. Замовник звертається на агентство або дизайн-студію за дизайном чогось. При цьому він, “природно сумніваючись” у здібностях виконавця просить накидати попередній дизайн-ескіз і, якщо він задовольнить його, то і розробка буде оплачена і виготовлення продукту буде замовлено у цього виконавця. Але дизайн його “не влаштовує”, при цьому замовник “утруднюється” аргументувати свою відмову. Однак через деякий час можна побачити рекламний продукт, який дуже «схожий» на відкинуту раніше дизайн-розробку. Використання чужої інтелектуальної власності без згоди власника (автора) переслідується законом, але багато хто цього ще не знає.

Це лише початок нашої серії статей для журналу «ДІЛОВИЙ партнер»
на тему «Особливості національної реклами»