Ми вирішили запровадити на блозі нову рубрику під назвою «В гостях у СКdesign».
У цій рубриці публікуватимуться інтерв’ю з людьми, які беруть участь у рекламному бізнесі Черкаси.
З сайту «Дизайн та реклама у Черкасах»

Сьогодні ми публікуємо інтерв’ю з Говрасом Олегом – креативним директором студії «SOLASS».

Олег, студія ваша відкрилася у 2002 році. Наскільки я пам’ятаю, це була перша організація, яка позиціонувалася як дизайн-студія, а чи не рекламне агентство. Через чотири роки ви можете сказати, чи виправдало себе таке позиціонування? Чи досягнуто поставлених цілей?

Я б не сказав, що на той час ми були єдині. Були у місті та WEB-студії та приватна студія (більше вона позиціонувала себе як колектив дизайнерів). Щоправда, зі старих WEB-студій (принаймні відомих) залишилася одна – Night River, а студії дизайну вже тоді намагалися працювати не на Черкаський ринок.
Ми дійсно перші заявили себе як дизайн-студія, яка на той час повністю відмовилася від виробничої бази (друк, виготовлення реклами). Але ми відразу надали широкий спектр послуг, починаючи від ТМ, стилю та поліграфії, закінчуючи «зовнішьою», інтер’єрами, відео та WEB-дизайном. На той час такий широкий спектр послуг не надавав у місті жодного Рекламного агентства. Можливо, це нам допомогло протриматися перший рік, а надалі ми змогли надати клієнтам справді повний комплекс послуг. Наші можливості у напрямках дизайну та наша схема розробки рекламних концепцій дозволили створювати та втілювати комплексні рекламні компанії. І це почало витягувати на нас черкаського клієнта.

Те, що ми з першого дня заявили про себе як організації (студії дизайну) – це був хоч і болісний, але правильний хід. Адже на той час у Києві з успіхом працювали студії дизайну, дизайн-бюро та рекламні агенції, що продають інтелектуальну працю. Це в Черкасах агентством повного циклу називали, та й називають фірми, які виготовляють вивіски, та й можуть перезамовити поліграфію, ну у кращому разі вони мають шовкографія. Розробити рекламну компанію, не прив’язуючись до своїх виробничих можливостей, а потрібну клієнту ніхто не може. Та їм не треба.

У всьому світі форма роботи в рекламі інша, не така, як у нас. Там кожен займається своєю справою, тим, що може зробити якнайкраще.
Сказати, що ми досягли поставленої мети, не можу. Цілі замінюють одна одну, а вершина недосяжна. Те, що ми вибралися з болота черкаської реклами, це можу сказати точно.

Де це болото?

«Болото черкаської реклами» – це ті схеми, принципи, «окозамилювання» тощо, які процвітають у нашому місті. Не секрет, що до цього часу у нас дизайн буває безкоштовним. Клієнту пропонують не те, що йому необхідно, а те, на виготовленні чого агенція може нагріти кишені або просто те, що агенція може зробити.

Олег, я помітив, що ви часто пишете «креативна студія», розкрийте, будь ласка, суть поняття «креатив».
На самому початку наша студія називалася просто Дизайн-студія «СОЛАСС», через півроку ми змінили марку на англійський варіант, тому що читали все, що завгодно, але не «СОЛАСС», а ще через рік ми зробили приставку «креативна ».

Слово “креатив” у рекламі має складну долю. Його багато хто критикує, кажуть, що це «понти» тощо. Так, у цьому є частка правди.

Все дуже просто у перекладі з анг. слово “creative” – ​​”творчий”. Ми на той час намагалися довести, що дизайн має бути не тільки технічною роботою, а й творчою, навіть у розробці рекламних компаній ми використовуємо творчий підхід, а не тупу схему створення рекламних компаній (набір заїжджених схем та методів), хоча їх знаємо та враховуємо . До того ж, ця приставка 3 роки тому була дуже популярною, чому б це не використати :).

Зараз повна назва студії змінилася, і ми називаємось «Студія дизайну та реклами «SOLASS».

Наскільки мені відомо, ваші співробітники не мають ставки, а лише відсоток від замовлення. Як працює ця схема і чи успішна вона?

На даний момент ми справді ввели процентну оплату. Для того, щоб запустити цю схему, нам довелося вийти на певний рівень цін і кількість замовлень. Все це дозволило перейти від ставки до відсотка, причому за тих же оборотів це не знизить зарплату, а збільшить. Робота з клієнтом, обов’язково за передоплатою – це також дозволило перейти на таку форму оплати. До того ж, це ще й певний стимул.
Є і мінуси цієї системи якщо дизайнер веде великий проект, який затягується на один, два, а то й три місяці, то в цьому випадку студія виплачує аванс виходячи з суми за замовлення. Але якщо дизайнер досвідчений і ще, до того ж, універсальний працівник, то проблем із зарплатою у нього не буде (тому підтвердження перші місяці).
Принаймні я сам пропрацював найманим працівником 5 років, і ця система вистраждана. Я дійсно хочу, щоб у Черкасах була студія, рівень якої був би не нижчим, ніж у Києві, та й зарплата була на тому ж рівні. Це моя мрія – сподіваюся, вона справдиться.

А звідки бажання змушувати працівників працювати у суботу повний день? Ніхто не обурюється?

Бажання щось особливого і немає, просто є плани робіт, є терміни за які повинні відповідати як студія перед замовником, так і дизайнер перед студією. Та й люди відпрацьовують лише ті дні, які вони відгуляли. Ми на студії працюємо так, як працюють у Держ. установах, не більше не менше. Звичайно, хлопці обурюються, а кому хочеться працювати в ті дні, коли деякі відпочивають? Я б і сам відпочивав, але тільки відпочиваючи, думаю про те, що буде завтра.

З чого почати людині, яка хоче стати дизайнером? Чи допомагають курси, тренінги, книги? Чи, може, наш Черкаський бізнес-коледж готує хороші кадри? Якщо коротко, як і де навчатися дизайну?

Як не банально це звучало б, але почати потрібно з любові до цієї справи, а точніше величезного бажання цим займатися і витрачати на цю роботу багато часу.

Курси це взагалі окрема тема, ну немає у нас у місті якісних курсів, це більше заняття з вивчення графічних пакетів, ніж дизайну. Почерпнути про дизайн можна хіба що на тренінгах або з книг і те, якщо ти вже маєш якийсь досвід, і розумієш про що йдеться.

Щодо Черкаського бізнес-коледжу можу сказати, що він у свій час випустив досить багато талановитих дизайнерів, вони справді обличчя молодого Черкаського дизайну.

А де дизайну вчитися?

Найкраща школа – це досвід, причому краще, якщо його отримано на рекламних агентствах, нехай і не високого польоту. Зрозуміло, що база (худ. освіта) допоможе в отриманні цього досвіду, але потрібно з обережністю вибирати той навчальний заклад, в якому ви збираєтеся вчитися. Аж до того, які викладачі та їх досягнення у галузі дизайну (якщо взагалі такі є).

І найголовніше: «Вчитися, вчитися, вчитися», як заповів великий вождь.

Як ви ставитеся до маркетингу? Чи підтримуєте думку про те, що реклама це частина величезної індустрії маркетингу?

Маркетинг… Вічна боротьба маркетолога та дизайнера. Щоб не дуже ворушити цю тему, спробую сказати коротко. Якщо маркетинг не використовується як механізм для скачування грошей, він дійсно необхідний. Але біда в тому, що я частіше стикаюся з тим, що під маскою маркетингового дослідження ховається вода, яку носить баба у цебрах (та сама бабця і не таке розповість).

Я більше схильний до того, що найважливіший елемент розробки реклами – це психологія. На цьому стрижні все і тримається і дизайн, і реклама, і частина тих самих маркетингових досліджень.

Чи плануєте ви у студії займатися промисловим, архітектурним дизайном? Або, наприклад, дизайн інтер’єрів.

Промисловим дизайном та дизайном інтер’єрів ми вже займаємося, але особливо цього не афішуємо. Цей напрямок необхідно розвивати, а для цього потрібен час, гроші тощо.

Архітектурний дизайн ми виконуємо в окремих випадках і це більше стосується оздоблювальних робіт або правок існуючих проектів. Більше це виглядає як добра порада нашим постійним клієнтам. Але в майбутньому цей напрямок має зайняти в роботі студії свою нішу.

Нещодавно якась «Студія дизайну КОЛОС» з м. Києва скопіювала ваш сайт, чи можете прокоментувати цей інцидент докладніше, ніж написали в новинах?

Можу сказати, що в цьому випадку це трохи навіть лестить, але осад у душі, звичайно, є, особливо коли в Яndex набираєш «креативна студія дизайну» і поруч бачиш цей клон. З іншого боку, цю ситуацію завжди можна використовувати для власного піару.

Ця ситуація звичайно більше виглядає як пустощі, хоча і може підірвати репутацію. Боротися з цим явищем (саме в такому прояві) дуже складно, до того ж, таке враження, що автори цього сайту за ним не стежать.

Найгірше, коли використовуються рекламні, дизайнерські розробки. І в цьому випадку законодавство не ідеальне, і навряд чи допоможе. Тому відповісти на це запитання можна словами одного керівника пітерської студії дизайну: «Та в нас крадуть ідеї, але ми завжди зможемо зробити щось нове, а ці люди немає».

Олег, чи використовуєте ви у спілкуванні зі своїми колегами ненормативну лексику? Це допомагає мотивації?

Це точно не мотивує, але іноді слівце пробивається. Здебільшого – це вираження емоцій. Найчастіше деякі емоційні, барвисті речі дуже важко передати без ненормативної лексики. Це стосується й обговорення варіантів дизайну, особливо його психологічних та емоційних аспектів.

Чи врятує дизайн світ?
Нехай краса врятує світ, а красу врятує дизайн! І сподіваюся, що дизайнери докладуть до цього руки та голови.
Хто б дизайн врятував))